۱۳۸۹ آذر ۱۸, پنجشنبه

ارنست گامبریج

تاریخ هنر ، نام کتابی است از ارنست هانس گامبریچ که به سیر تاریخی تکامل هنر (به طور خاص، هنرهای تجسمی) از انسان‌های نخستین تا سبک‌های مدرن می‌پردازد.  برگردان این کتاب به فارسی را علی رامین در سال ۱۳۷۹ انجام داده و «نشر نی» آن را منتشر کرده‌است.
نقدهای تحسین‌آمیز متعددی در مورد این کتاب وجود دارد. پیر روزنبرگ (Pierre Rosenberg) رئیس موزهٔ لوور گفته‌است که این کتاب از چنان شهرتی برخوردار است که می‌توان آن را با مونالیزای داوینچی مقایسه کرد.
آنتونی گورملی مجسمه‌ساز بریتانیایی درباره کتاب و کار گامبریچ گفته است «مهمترین هدیه او به ما قابل فهم کردن روند زنده هنر برای همه ما بوده است. او تجربه قانونمند مطالعه هنر را از یک تاریخ فرهنگی خشک، به نوعی ماجراجویی تبدیل می کند. تاریخ هنر گامبریچ این نظریه توفنده را بیان می‌کند که در واقع چیزی به نام هنر وجود ندارد و این تنها هنرمندان هستند که وجود دارند.»

شیوه نگارش همراه با دانش و شناخت جامعی که نویسنده از رخدادهای مهم هنری و نظم پیوستاری آنها دارد، باعث شده این کتاب به تاریخی ماندگار از هنر درآید.

گامبریچ می‌گوید: «هدف من این بوده‌است که در میان گنجینه‌ای از نام‌ها، سبک‌ها و دوره‌ها - که محتوای کتاب‌های بزرگ تاریخ هنر را تشکیل می‌دهند- نظمی فهم‌پذیر ایجاد کنم؛ و تاریخ هنر را همچون امواج پیوسته‌ای از سنت‌های دگرگون‌شونده روایت کنم که در آنها هر اثر ضمن پیوند با گذشته رو به‌سوی آینده دارد.»

 تاریخ هنر ارنست گامبریج از چنان شهرتی برخوردار است که می توان آن را با مونالیزای لئوناردو داوینچی مقایسه کرد. این کتاب آموزش و لذت را در هم می آمیزد."        پی یر روزنبرگ ، رئیس موزه لوور، پاریس 1995

"تاریخ هنر گامبریج تاثیر گذارترین کتابی است که در نیم قرن گذشته راه ورود اهل تحصیل ، هنر پژوهان و هنر مندان را به عالم هنر هموار کرده است ، تاریخ هنر کتابی است ممتازکه به قلم مورخی بزرگ نگاشته شده است." رویال کالج هنر ، لندن 1995

"شیوه اندیشیدن من درباره تابلوهای نقاشی ، مانند دیگر مورخان هم نسل من ، تا حد زیادی تحت تاثیر گامبریج شکل گرفته است . من نیز مانند میلیونها انسان دیگر ، کتاب تاریخ هنر گامبریج را خوانده ام و آن را چونان نقشه کشوری بزرگ و پهناور می دانم که به کمک آن می توان با اعتماد به نفس و تکیه بر خویش ، ناشناخته ها را کشف کرد و  در راههای ناپیموده گام نهاد. " نیل مک گرگور، رئیس گالری ملی لندن 1995
برگردان این کتاب توسط علی رامین انجام شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر